Tijd voor mezelf


Zit je hoofd vol met wat je nog moet doen? Dat kan voor spanning zorgen. Een beetje spanning is goed. Zo blijft je leven boeiend. Maar soms wordt het te veel. Dan is het tijd voor ontspanning!

Zit je hoofd vol?


Vroeg naar school, je huiswerk maken, je ouders helpen met de afwas, vrienden sms’en, op bezoek bij je grootouders, je facebook checken …

Een dag gaat snel voorbij.Bovendien spoken er heel wat gedachten door je hoofd. Volgende week moet je een lastige taak af hebben, je lief doet moeilijk, je moet je kamer opruimen van je moeder of vader. En je weet niet welke studierichting je moet kiezen volgend jaar.

Zit je hoofd vol met wat je nog moet doen? Dat kan voor spanning zorgen. Een beetje spanning is goed. Zo blijft je leven boeiend. Maar soms wordt het te veel. Dan is het tijd voor ontspanning!

Wat kan je doen?


Verwen jezelf

Neem een pauze en doe iets wat je leuk vindt. Speel muziek of ga eventjes sporten. Babbel lekker lang … Je kan een lijstje maken van dingen die je blij maken. Doe iets wat je graag doet? Dat geeft je energie!

Denk even niet aan je zorgen
Als je een pauze neemt, probeer dan niet te denken aan je zorgen. Ga je wandelen met de hond? Denk dan even niet na over het huiswerk dat thuis op je wacht. Speel met de hond, geniet van de zon. Of van de regen … Snuif de frisse lucht op.

Neem tijd om te bewegen
Neem tijd om te bewegen. Dan krijgt je hoofd energie. Je spieren, je longen en je botten worden sterker. En je bent meer ontspannen. Bovendien heb je minder kans om ziek te worden en je piekert minder.

Gezond eten helpt
De weerstand van je lichaam groeit als je gezond eet. Je kan beter tegen ziektes en stress.

Wees niet te hard voor jezelf
Het is leuker om jezelf aan te moedigen met complimenten! Heeft je ploeg een wedstrijd voetbal verloren? Jullie hebben goed gespeeld! De andere ploeg was gewoon nog sterker.

Zet je in voor anderen
Je inzetten voor anderen, geeft je een goed gevoel. Een extra bezoekje aan je oma, muziek downloaden voor je vriend, het gras afrijden voor je moeder, eventjes op de kinderen van de buren passen … Je maakt je vrienden, je familie en jezelf blij!

Evenwicht in wat moet en wat je graag doetSommige dingen moet je doen: je ouders helpen opruimen, je taak van wiskunde maken, trainen met de sportclub zodat je klaar bent voor die belangrijke wedstrijd … Heb je nog tijd om af te spreken met vrienden? Om naar een film te kijken of met de hond te ravotten? Zoek een evenwicht tussen dingen die moeten en dingen die je graag doet. Leer je tijd te plannen. Zo krijgt je leven meer structuur!

Laat de moed niet zakken
Soms moet je door moeilijke periodes. Op die momenten mag je je gerust eens laten gaan. Uithuilen op je kamer of bij een vriend of vriendin, of een lang warm bad nemen … Je mag wel eens kwetsbaar zijn!

Oefeningen


1 minuut meditatie

3 minuten - ontspanningsoefening

Ademhalingsoefening met balletje

Ademhalingsoefening

Belangrijk en dringend

De kracht van muziek

Lekkere smoothies

(On)plezierige activiteiten

Ontspannings oefening