De 3 beste prestaties


De oefening is heel simpel: som 3 dingen op waar je trots op bent. Dat hoeft niets speciaals te zijn. Het kan lang geleden zijn, maar ook pas gebeurd. Kijk hieronder voor een aantal voorbeelden.

Ik heb …

  • mijn huiswerk direct na school gemaakt.
  • mijn zus getroost wanneer ze van school moest veranderen.
  • mijn moeder geholpen toen ze het druk had.
  • het gras gemaaid.
  • een diploma gehaald: 600 m zwemmen, typen, muziekschool, ….
  • mijn eigen tuintje verzorgd.
  • op het zoontje van de buurvrouw gepast.
  • mijn vriend geholpen wanneer zijn ouders uit elkaar gingen.

Welke drie dingen kan jij bedenken?

Ik ben trots op mezelf, want...
1....? 2...? 3...?

Natuurlijk zijn er meer dan 3 dingen waar je trots op kan zijn! Probeer er elke dag een aantal te bedenken. Of schrijf ze neer in je dagboek. Zo kan je ze nogmaals lezen en een ‘feel-good’ gevoel oproepen. Of ze kunnen helpen wanneer je je wat minder in je vel voelt voelt. Klik hier om de oefening af te printen.

Waarom deze oefening?

Soms twijfel je aan jezelf. Je denkt dan dat je niets kan. Op zo’n momenten is het belangrijk dat je naar de goede kanten van jezelf kijkt. Positief denken over jezelf kan je leren! Bovendien zorgt positief denken over jezelf voor meer zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen geeft je een goed gevoel.

Hoe kan het nog?

Bouw mee aan het zelfvertrouwen van je vrienden. Zeg tegen je vriendin dat je het fijn vindt dat ze zo’n leuke mopjes kan vertellen. Of zeg tegen je vriend dat je het knap vindt dat hij zijn vader vaak helpt.

Som in 1 minuut tijd zoveel mogelijk dingen op van jezelf waar je trots op bent. Doe dit elke dag. Zo krijg je na een tijdje meer en meer positieve dingen over jezelf opgesomd. Dat mag van hele kleine dingen tot hele grote dingen gaan. Het maakt niet uit, zolang het maar positief is!

Download pdf - 11 kB