Angst


Iedereen is wel eens bang. Bang om in het donker buiten te lopen, bang om voor een groep te spreken, bang voor de dood, …. Af en toe bang zijn is dus helemaal normaal.

Bang zijn of angst hebben wordt een probleem als de angst je verlamt. Door je angst ga je je anders voelen, anders denken en misschien zelfs anders gedragen. Als angst de baas wordt in jouw leven spreken we van een angststoornis.

Hoe herken je het?


  • Angst kan je voor vele dingen hebben. Bijvoorbeeld:
  • Angst hebben om iets niet goed te doen, om te falen (Faalangst).
  • Bang zijn in het gezelschap van andere mensen (Sociale angst).
  • Heel erg bang zijn voor bijvoorbeeld spinnen, kleine ruimtes, dieren, grote pleinen, … (Fobie).
  • Voor van alles en nog wat angst hebben en daardoor heel veel piekeren (Gegeneraliseerde angst).

Je bent bang dat er iets vreselijks zal gebeuren met je lichaam. Bovendien wordt die angst nog sterker omdat je bang bent voor de reacties van je lichaam. Bijvoorbeeld je hart dat heel snel klopt, zweten, misselijk zijn, niet goed kunnen ademen, duizelig zijn, pijn in de borst, het idee hebben dat je gaat stikken, het enorm koud/warm krijgen, buikpijn hebben, het gevoel hebben dat je niet meer jezelf bent, … (Paniekaanval).

Waarom?


Soms ben je zo angstig dat je dingen niet meer gaat doen. Dat is een normale, menselijke reactie. Voor eventjes kan het wel helpen, maar je kan niet je hele leven weglopen voor je angst. Op een bepaald moment staat die toch weer voor je neus.

Voorbeelden van angst uit de weg gaan:

  • Omdat iemand angst heeft om te mislukken, stelt hij het studeren uit.
  • Omdat iemand snel bloost als hij nerveus is, spreekt hij niet in groep.
  • Omdat iemand zich erg onwennig voelt bij vreemde mensen, zoekt hij een uitvlucht om niet naar feestjes te moeten gaan.
  • Omdat iemand onzeker is over hoe hij er uitziet, drinkt hij eerst een paar glaasjes alcohol zodat hij wat zelfzekerder wordt.
  • Omdat iemand angst heeft om een paniekaanval te krijgen, vermijdt hij openbare plaatsen.

Wat kan je doen?


Angst kan een grote rol spelen in je dagelijkse leven. Je kan er echt van afzien. Als je het idee hebt dat je zelf voldoende kracht hebt om je angst te lijf te gaan, kunnen de knaltips op deze website je al aardig op weg helpen.

Meer weten?


Misschien heb je het gevoel dat jouw angst heel fel is. Dan is het nodig om met een hulpverlener te praten. Je huisdokter of de mensen van het CLB of het JAC in jouw buurt helpen je graag verder!