Slaapproblemen


Het kan zijn dat je wel op tijd naar bed gaat, maar gewoon niet goed kan slapen. Het is geen probleem als je enkele nachten niet goed slaapt, want je lichaam haalt die ‘verloren uren’ wel in. Maar als je meer dan drie weken niet goed kan slapen, zal je je niet meer zo goed gaan voelen. Je kan last hebben van hoofdpijn, je heel erg moe voelen overdag, slechtgezind zijn, dingen makkelijk vergeten, …. In dat geval spreken we van slaapproblemen.

Hoe herken je het?


Er zijn verschillende soorten.

Slapeloosheid: Je kan langer dan drie weken moeilijk in slaap geraken of je wordt ’s nachts geregeld wakker. Overdag voel je je dan vaak uitgeput.

Overmatig slapen: Eigenlijk slaap je te veel. Je voelt je steeds enorm moe en toch lijk je genoeg uren te slapen.

Slaapwandelen: Meestal komt dit voor bij kinderen jonger dan 12 jaar. Maar ook later kan je er nog last van hebben. Slaapwandelen kan voorkomen doordat je oververmoeid bent, stress hebt of teveel drinkt. Slaapwandelaars zelf worden niet wakker, maar meestal merken de anderen in huis het wel.

Nachtmerries: De meeste nachtmerries komen voor bij kinderen. Als je iets heel ergs hebt meegemaakt, kan het later ook nog voorkomen.

Bedwateren: Dit verdwijnt meestal rond de leeftijd van 6 jaar. Soms komt het ook later nog voor, doordat iemand veel zorgen heeft of iets ergs heeft meegemaakt.

Waarom?


Jongeren hebben vaak meer slaap nodig dan volwassenen, zo’n 9 uur. Dat komt omdat je lichaam volop aan het veranderen is.

Genoeg slaap is belangrijk om uitgerust te zijn. Daardoor kan je de volgende dag veel meer aan. Wie niet goed heeft geslapen, zal zich minder kunnen concentreren, prikkelbaarder zijn, minder kunnen genieten van leuke dingen, ….

Veel jongeren slapen niet voldoende. Je gaat uit, leest nog in bed, speelt nog een computergame, …. Bovendien moet je vroeg op om naar school te gaan. Af en toe eens een keer minder lang of juist langer slapen is niet erg. Maar wanneer dit te lang duurt zal het wel een invloed hebben op je gezondheid.

Wat kan je doen?


Als je het gevoel hebt dat je zelf voldoende kracht hebt om je slaapproblemen te lijf te gaan, kunnen deknaltips op deze website je al aardig op weg helpen. Bekijk zeker eens de tip: Tijd voor mezelf.

Wekenlang niet goed slapen kan ervoor zorgen dat je helemaal uitgeput geraakt. Praat er dan zeker eens over met een hulpverlener. Je huisdokter of mensen van het CLB of het JAC in jouw buurt helpen je graag verder!

Meer weten?