Wat is veerkracht?


Veerkracht zegt iets over hoe sterk je je voelt bij stress of tegenslagen. Kan jij goed om met uitdagingen of heb je net het gevoel dat je daar de kracht niet voor hebt? Je kunt je veerkracht letterlijk vergelijken met een springveer: komt er gewicht op? Dan kan je veer meebuigen en krachtig terugveren. Het kan ook dat het gewicht te zwaar is, dan kost het veel meer moeite om terug te veren of je veer blijft zelfs ingedrukt.

Heb je een hoge veerkracht? 

Dan sta je stevig in je schoenen bij problemen of in moeilijke tijden. Je veert weer recht na een tegenslag, je kunt er weer tegenaan, je voelt je sterk!

Dat wil niet zeggen dat je nooit boos of verdrietig bent als er iets erg gebeurt. Maar je kunt die moeilijke situaties wel gemakkelijker overwinnen. Je vindt een manier om met het probleem om te gaan en wordt er misschien zelfs nog sterker door!

Heb je een lage veerkracht? 

Dan stapelt stress zich op in moeilijke tijden. Elke tegenslag weegt op je. Je kunt niet zo makkelijk terugveren. De stress drukt op je schouders, je voelt je niet zo sterk.

Je krijgt moeilijke situaties niet zo goed onder controle. Je onthoudt misschien eerder de negatieve dingen of wat beter kan. Je hebt minder zelfvertrouwen en meer kans om in een dipje terecht te komen.

Veerkracht kan je trainen

Het goede nieuws? Net zoals je je spieren in de fitness oefent, kan je ook je veerkracht trainen. Een voordeel: je hebt er geen gewichten of ingewikkelde toestellen voor nodig. Wel een aantal oefeningen en trucjes (check de 4 knaltips van NokNok). Die leren je bijvoorbeeld hoe je positief denkt, echt kan ontspannen of je zelfvertrouwen verhoogt. Zo maak je je veerkracht stap voor stap sterker!