Omgaan met stress


Heb je een rotdag achter de rug? Voel je je verdrietig, gestrest of kan het je allemaal even niet meer schelen? Door te ‘ont-spannen’ krijg je de spanning weer uit je lijf. Sommige manieren zijn goed voor je: ze doen je spanning dalen en je voelt je er beter door. Andere manieren zijn minder goed voor je: de stress in lichaam daalt wel even, maar je voelt je achteraf helemaal niet beter.

Ontspannen

Omgaan met spanning op een manier die goed voor je is, zoals sporten, afspreken met vrienden of naar je favoriete muziek luisteren.

Hoe meer, hoe beter! Deze activiteiten helpen jouw stress op een positieve manier te verminderen. Ze zorgen ervoor dat je minder piekert. Ze maken je gedachten en gevoelens weer positief.

Wat zijn aanraders om stress tegen te gaan? Sociale activiteiten: chillen met je vrienden, karaoke zingen of gezellig spelletjes spelen met je broer of zus, quality time met je familie, nieuwe mensen leren kennen, … Of actieve bezigheden: tennissen, skaten, joggen. Nood aan zalig relaxen? Kijk dan naar een leuke serie, lees een boek of magazine, of doe eens gewoon niks!

Afreageren

Omgaan met spanning op een manier die niet zo goed voor je is zoals heel veel of juist niets eten als je gestrest bent, jezelf of anderen pijn doen, negatief over jezelf denken of alcohol drinken om je zorgen te vergeten.

Iets als stress-eten kan op het moment zelf misschien even helpen om de spanning te verminderen. Bij moeilijke momenten helpt het je misschien tijdelijk van dat lastige gevoel af. Maar eigenlijk helpt het je niet om echt te ontspannen. Sommige van deze dingen zijn schadelijk voor jezelf, je lichaam of voor anderen. Achteraf heb je er vaak spijt van. Ze kunnen gevolgen hebben voor je zelfvertrouwen of contacten met anderen. Ze geven je vaak nog meer zorgen.

Het is niet gemakkelijk om ermee te stoppen. Vaak is het een gewoonte geworden om met negatieve gevoelens om te gaan. Probeer tijdens moeilijke momenten afleiding te zoeken op een andere manier. Maak een plan voor een moeilijk moment. Zo weet je wat voor jou echt oplucht en waar je je achteraf ook beter door voelt.