Hou je hoofd boven water!


Jongeren ervaren letterlijk dat het niet eenvoudig is je hoofd altijd boven ‘water’ te houden.

Informatie


Je hoofd boven water houden - De moed erin houden - Omgaan met stress.

12 - 14 jaar

6 - 20 jongeren

60 min.

Attributen om een hindernissenparcours op te zetten. Bijvoorbeeld stokken, balletjes, emmers water, …

Tips


Deze activiteit duurt niet lang, dus het is interessant om een aantal van deze kleinere acties aan elkaar te koppelen en op die manier toch een hele namiddag te werken rond één of meerdere knaltips. Wissel ‘denkactiviteiten’ ook steeds af met ‘doe-activiteiten’ om de aandacht van de jongeren erbij te houden.

Nabespreking


Bij deze activiteit is het interessant om een voorbespreking te doen. Laat iedereen voor de activiteit neerschrijven waar hij/zij aan moet denken als je de zin ‘je hoofd boven water houden’ zegt. Al deze antwoorden worden bij elkaar gelegd en vervolgens start de activiteit. Na de activiteit doorloop je samen deze antwoorden en leg je de link met de activiteit. Je licht hierbij ook de tip ‘Tijd voor mezelf’ toe en legt de link met www.noknok.be. Vragen om de discussie vlot te laten verlopen kunnen zijn: Wat maakt het in deze oefening moeilijk om het hoofd boven het laken te houden? Wanneer heb jij het al eens moeilijk gehad in het ‘echte’ leven om je hoofd boven water te houden? Wat heeft jou toen geholpen?

Verloop


Bij deze activiteit is het letterlijk de bedoeling je hoofd boven water te houden. Of beter gezegd, boven het laken. De groep wordt verdeeld in twee teams. Twee gasten houden een laken vast. De bovenkant van het laken staat gespannen ter hoogte van de schouders van de kleinste deelnemer. Bedoeling is dat de jongeren een hindernissenparcours afleggen achter het laken, zonder dat hun hoofd achter het laken verdwijnt. Handen van het andere team die je voeten proberen te grijpen, balken waar je over moet, waterbassins waar je door moet. Laat je gaan om het voor de teams moeilijk te maken om het hoofd boven het laken te houden.