Tentoonstelling


Creatieve tentoonstelling waarin jongeren zichzelf kunnen tonen.

Informatie


Iets nieuws proberen - Zot doen - Ja! - Assertiviteit - Ervoor gaan - Uitdagingen aangaan - Grenzen verleggen - Creatief zijn

12 - 16 jaar

4 - 25 jongeren

Halve dag

Fotocamera of gsm. Afhankelijk van de opdracht mogelijk nog andere attributen.

Tips


Je kan hiervoor ook samenwerken met bijvoorbeeld de plaatselijke (teken)academie. Je kan er ook scholen, verenigingen, de cultuurraad en andere instellingen bij betrekken.

Nabespreking


Kies twee punten op een veld (bijvoorbeeld twee bomen) die op een tiental meter van elkaar liggen en laat jongeren zich tussen deze twee punten positioneren bij volgende stellingen:

  • Ik had hiervoor nog nooit een tentoonstelling uitgewerkt en georganiseerd
  • Het voelt goed om zo’n uitdaging aan te gaan en eens iets nieuws te proberen

Hierbij is 1 kant van het veld ‘Ik ben hier helemaal mee akkoord’ en de andere kant van het veld ‘Ik ben hier helemaal niet mee akkoord’. Geef enkele jongeren ook steeds de kans even toe te liggen waarom zich op een bepaalde plaats hebben gepositioneerd.

De begeleider licht kort knaltip ‘Mijn grenzen’ toe en legt de link met www.noknok.be. Belangrijk hierbij is mee te geven dat het uitwerken en organiseren van een tentoonstelling betekent dat ze eens iets nieuws proberen en een uitdaging aangaan. Zo zien jongeren hoe tof het is om ergens voor te gaan en grenzen te verleggen.

Verloop


Organiseer een creatieve tentoonstelling. Enkele mogelijkheden zijn:

  • Superfan: Jongeren zetten hun idolen of hobby’s in de verf
  • Fotowedstrijd (inclusief tentoonstelling) rond het onderwerp assertiviteit of over een nieuw onderwerp + daarna delen in een tentoonstelling
  • Fotoshoot: Koop een aantal hippe tijdschriften. Blader erdoor met de jongeren. Kies enkele knappe reclames uit en probeer die zo perfect mogelijk na te maken. Toon de foto’s in je tentoonstelling.
  • Een ander idee voor een leuke fotoshoot werd geïnspireerd door een zeer leuk boekje over trucagefotografie (door Willemien Mommersteeg, uitgeverij Cantecleer). Enkele ideetjes:
    • Leg enkele effen doeken op de grond. Door tafels, stoelen of kasten op hun kant op de grond te leggen en zelf op de grond te gaan liggen, kan je leuke effecten bedenken zoals een kast balanceren op 1 vinger, met je teen op de rand van een stoel staan die met 1 poot balanceert op de rand van een tafel,… Op deze manier kan je ook de gekste acrobatenkunstjes nabootsen. Je kan ook jongleren met allerlei voorwerpen. Zorg voor een hoge trapladder om alles goed te fotograferen. Met fotoshop kan je de achtergrond wegnemen.
    • Afgerukt hoofd: Hang twee zwarte doeken horizontaal boven elkaar. Laat ze mooi op elkaar aansluiten. Een speler gaat voor de doeken zitten en stopt z’n hoofd achter het bovenste doek. De andere speler gaat achter de doeken zitten en komt met het hoofd piepen voor het bovenste doek. Je kan nu grappige effecten bedenken waarbij iemands hoofd naast zijn lichaam staat.
    • Groot en klein: Twee mensen zitten naast elkaar, maar de ene zit verder van de camera dan de andere. Op die manier lijkt hij of zij veel kleiner dan wie dichter bij de camera zit
    • Bodypainting: elkaar beschilderen en vervolgens een levende tentoonstelling organiseren. Je kan ook foto’s maken van de beschilderde lichamen en ze in een tentoonstelling bekendmaken.
    • Maak een schilderei en voorzie een heleboel eieren voor de opdracht. Maak hiermee een mooi schilderij (een adembenemend wintertafereel, een abstract meesterwerk van Picasso). Het is handig als de jongeren gebruik kunnen maken van een vuurtje, mixer en ander keukengerief. Zo kan je van een spiegeleitje een leuke zon maken, opgeklopt eiwit kan dienen als wolken of sneeuw. Vergeet ook de eierschalen niet! Zoek desnoods voor inspiratie op voorhand al wat prenten of foto’s die je achteraf zo goed mogelijk probeert na te maken.
    • Held voor één dag: Zorg voor een stapel verkleedkleren en knutselmateriaal. De jongeren bedenken even welke superheld ze willen zijn (een bestaande of zelf verzonnen) en gaan aan de slag. Maak met karton een sjabloon om je superheldlogo overal op te zetten, spuit je haren in een andere kleur of zorg voor een heldhaftig kapsel. Een cape mag zeker niet ontbreken. Echte superhelden beschikken ook over attributen, bovennatuurlijke krachten en a f en toe zelfs een speciaal vervoersmiddel… Een cd met enkele superhelddeuntjes kunnen je helpen de sfeer op te snuiven. En dan? Doe een heuse fotoshoot met deze helden in actie. Voor de tentoonstelling kan je bovendien nog een ruimte inkleden met spectaculaire belichting, donder en bliksem, attributen van de helden, enzoverder.
    • Toyinina: Op de site (gelinkt aan Ketnet) kan je een handig computerprogramma downloaden. Je kan er zelf filmpjes maken met digitale foto. Je kan geluidseffecten, overgangen en tunes toevoegen. Een toffe manier om hiermee aan de slag te gaan is de zogenaamde start-stoptechniek. Verzamel een heleboel speelgoed. Door het speelgoed telkens een beetje te verplaatsen maak je bewegende beelden zodra je al die foto’s snel na elkaar afspeelt. Voorbeeldjes vind je op www.ketnet.be. Als dat geen voer voor een tentoonstelling is!
    • Fotoroman: Laat de jongeren in groepjes van vier á vijf brainstormen over typische situaties waarin ze zelf terechtkomen met hun vrienden, in hun klas. Laat de jongeren het verhaal uitschrijven in een aantal scenes. Neem van elke scene een foto die zeer duidelijk weergeeft wat er gebeurt (een beetje overacting kan helpen). Laat de jongeren de foto’s aanvullen met tekstballonnetjes.Denk ook aan mooie aankleding van de ruimte en eventueel aan een in het oog springend aandenken. Om extra bezoekers aan te trekken kan je de tentoonstelling organiseren op het moment van de jaarlijkse kermis, de Week van de Bibliotheek, de Week van de Amateurkunsten