Tijd voor mezelf


Met de jongeren ontwerpen we een anti-fit-o-meter. Bij deze anti- fit-o-meter staat ontspannen en jezelf verwennen centraal. In deze activiteit gaan jongeren aan de slag en maken ze standjes waar de anderen zich helemaal kunnen ontspannen.

Informatie


Jezelf verwennen - Ontspannen - Genieten - Tijd voor jezelf - Niks doen

12 - 16 jaar

Vanaf 8 jongeren

Halve dag

Vele van de attributen om elkaar te verwennen liggen mogelijk al in het lokaal. Als je hapjes en drankjes wil, moet je natuurlijk de ingrediënten hiervoor voorzien. Verder liggen artikelen om elkaar op te smukken misschien ook niet in de lokalen, dus die kan je best zelf meebrengen.

Tips


Verschillende opdrachten uit de knaltip ‘Mijn grenzen’ kunnen ook gemakkelijk bij deze activiteit gebruikt worden.

Nabespreking


Laat de jongeren er per twee/drie even op uit trekken om elkaar te interviewen. Hierbij moeten ze volgende vragen stellen aan elkaar: Welk standje gaf jou het meest ontspannen gevoel? Op welke momenten vergeet jij wel eens even tijd te nemen voor jezelf? Wat helpt jou om te ontspannen? Na het interview keert iedereen terug in de groep en de interviewer vertelt telkens wat hij/zij te weten is gekomen door het interview.

De begeleider licht ook kort knaltip ‘Tijd voor mezelf’ toe en legt de link met www.noknok.be.

Verloop


Verdeel de groep in groepjes van 4 personen. Laat hen nadenken over wat voor hen verwennen is. Wat zou je vanmiddag kunnen doen waardoor je eventjes alles om je heen vergeet? Laat elk groepje een lijst maken van (goedkope) verwentips. Spoor jongeren aan het niet te ver te zoeken. Om jezelf of een ander te verwennen heb je niet zoveel nodig! Aandacht geven aan elkaar, spieren losschudden, voetmassage, een lekkere snack, een ligplek waar je zalig van de zon en het gefluit van de vogels kan genieten of van het getik van de regen op de daken, massage,… Wijs hen op de mogelijkheden die er elke dag zijn om van het moment te genieten. Denk eraan, dit hoeft allemaal niet perfect of duur te zijn, de creatiefste ideeën doen meestal het meest deugd! Samen genieten, veel is daar niet voor nodig. Daar komt het op neer! Chocoboterhammen klaarmaken op een deken in het park op een zonnige namiddag is minsten even leuk en ontspannend als een groot feest met piekfijne maaltijd!

Breng de lijstjes nadien samen en overloop wat er haalbaar is om vanmiddag te doen. Hieronder geven we alvast een hoopje tips of ideeën mee die jullie kunnen gebruiken. Je kan ook steeds op voorhand hier eens over nadenken en jongeren iets laten meebrengen.

Vervolgens gaat ieder groepje aan de slag met een welbepaalde activiteit. Iedereen krijgt een half uur tot een uur om zijn eigen ‘workshop’ voor te bereiden. Vervolgens blijven er steeds twee mensen de stand bemannen en gaat de rest van de groep de verschillende workshops a f. Zorg dat de jongeren bij elk standje ongeveer 15 minuten de tijd krijgen om tot rust te komen. Wissel minstens om het half uur de bemanning van het standje a f en laat de anderen ook genieten van de workshops. Er kan diverse keren gewisseld worden zodat iedereen kan proeven van elk standje, en dit misschien zelfs meerdere keren.

Enkele ideeën:

  • Me, myself and I: restyling: nagels lakken, haar wassen en stylen, schminken, kleimasker
  • Massageworkshop: enkele jongeren zetten zich in om anderen te masseren. Een gezichtsmassage, voetmassage, nekmassage, rugmassage. Dat kan met de handen, maar je kan het ook wat verder gaan zoeken. Het kan immers zalig zijn om een balletje over je rug te voelen of gestreeld te worden door een veer in je gezicht. Wees creatief en laat de ander helemaal ontspannen.
  • Zetelgenoegens. Zetels, hangmatten of matrassen om te hangen en te chillen zijn in bij jongeren. Als leuk alternatief kan je ook een oud opblaasbaar zwembadje of een oude rubberboot opvullen met krantenpapier. Heerlijk om in te liggen en onnozel te doen.
  • Heerlijk hapje of versgeperst sapje
  • Lachsessie (Zie knaltip: ‘Mijn grenzen’)
  • Picknick
  • Vervoerteam: Er kan ook een team instaan om op een ontspannen manier van het ene naar het andere standje te gaan: slenteren, in de kruiwagen, gedragen worden, achterop de fiets, rollen,…

Ontspanningsoefeningen: Hier leer je enkele oefeningen om op korte termijn tot rust te komen. Bekijk de oefeningen hier.

Vergeet hierbij zeker niet om mee te geven dat ook de juiste sfeer op elk relax-plekje van belang is. Met het juiste muziekje, een leuk sfeerlichtje, een geurkaars, mooie decoratie, een bloem worden de anderen helemaal ontspannen.