Welkom op NokNok. Deze website werd voor de Coronacrisis ontwikkeld. De oefeningen en tips die je hier vindt zijn zeker ook nu interessant en bruikbaar. Let er wel op dat je hierbij steeds rekening houdt met de meest recente maatregelen.
Jouw antwoord wordt niet opgeslagen. Wil je dit later kunnen herbekijken? Maak dan je eigen privé-profiel aan!

Plan voor een moeilijk moment

Tijd voor mezelf


We maken allemaal wel eens een tegenslag of crisis mee. Moeilijke dingen horen – helaas – bij het leven. Weet jij op zo’n moment even niet meer wat je kan doen om je beter te voelen? Of heb je soms de neiging om dingen te doen die niet goed zijn voor jezelf of anderen (zie afreageren)?

Dan kan een ‘plan voor een moeilijk moment’ je helpen! Door zo’n plan te maken op een moment dat je je oké voelt, ben je voorbereid op een moeilijke periode.

Oefening

Jij kent jezelf het allerbeste. Denk eens goed na over wat jij eigenlijk nodig hebt op een moeilijk moment. 

Als je onderstaande stappen invult, heb je meteen 'een plan voor een moeilijk moment'.

Kies iets via de inspiratie knop of vul zelf aan met je eigen ideeën.

Wat kan je doen om jezelf af te leiden?

Doe iets van sport of hobby Bel een vriend(in) op Maak iets moois voor een ander Maak een overzicht van je kleerkast en mogelijke outfits Kijk naar je favoriete serie of film Neem een warm bad of een koude douche Kook iets lekker voor jezelf of iemand anders Maak een puzzel / kruiswoordraadsel / sudoku Zoek info over een onderwerp dat je interesseert op het internet of op bekijk een filmpje hierover op Youtube Noem 5 dingen die je ziet, 4 die je hoort, 3 die je ruikt, 2 die je voelt en 1 ding dat je smaakt Doe iets liefs voor iemand anders Help iemand anders Bak koekjes Speel een computerspelletje of gezelschapsspel Ga naar buiten en kijk hoe de wolken voorbij gaan Kijk grappige filmpjes op Youtube (bv funny kids laughing hysterically) Laat je hond uit (of die van de buren) Bekijk oude foto’s van leuke herinneringen
toevoegen
Inspiratie
+ voeg leeg item toe

Wat kan je doen om stress op een goede manier af te reageren?

Krabbel op foto’s van mensen in een tijdschrift Scheur een krant / tijdschrift / foto kapot Beweeg! Ga eens goed lopen, dansen of sporten. Spring op de trampoline Kladder met verf Blaas een ballon op tot hij ontploft Schrijf je gevoelens op papier en scheur het kapot Spoel je gezicht met koud water Teken een coole tattoo op je arm Schrijf de tekst van je favoriete liedje op Leer vloeken in een andere taal (google translate), zeg het met gevoel! Verpletter ijsblokjes Roep of zing zo luid je kan Ga in de tuin tegen een bal trappen Breek stokjes Spring op een trampoline Sla op een boksbal of op een kussen
toevoegen
Inspiratie
+ voeg leeg item toe

Hoe kan je voor jezelf zorgen?

Ga wandelen en focus je op de omgeving (bestudeer de bomen, bloemen, huizen, …) Loop op je blote voeten door het huis, gras, zand en concentreer je op het gevoel van je voeten Luister naar kalmerende / vrolijke muziek Zing zelf een liedje Eet je favoriete maaltijd en geniet van elke hap Knuffel iemand / je huisdier Smeer je helemaal in met een lekker ruikende bodylotion Eet een ijsje of een stukje chocolade Ga naar de film Ga naar een bos, een park of grote tuin en let op de geuren Drink een warm drankje: (choco)melk, thee, … en geniet van elke slok Juich jezelf toe! “ik kom hier wel uit”, “ik kan dit wel aan”, “het gaat wel weer voorbij” Knuffel een kussen
toevoegen
Inspiratie
+ voeg leeg item toe

Hoe kan je helemaal relaxen?

Relaxen
Neem een warm bad met veel schuim of neem eens een bloemenbad Schrijf in je dagboek waar je dankbaar voor bent Doe evenwichtsoefeningen, yoga of stretch Lees je favoriete boek of blader door een tijdschrift Stel je voor dat je op een prachtig onbewoond eiland bent: hoe zou dat eruit zien? Schrijf het op, of teken het. Denk terug aan een fijne herinnering en probeer elk detail voor je te zien Doe de ‘drie minuten oefening’ om in drie minuten weer rust te vinden
toevoegen
Inspiratie
+ voeg leeg item toe

Tip

Wanneer het je even te veel wordt kan je dit plan erbij nemen (print het eventueel af)

Denk eraan dat je dit hebt gemaakt op een moment dat je je oké voelde. 

En dat jij het allerbeste weet wat je nu nodig hebt! 

Geef het dus een kans en probeer de dingen uit je plan echt, ook al heb je er niet zoveel zin in.

Jouw antwoord wordt niet opgeslagen. Wil je dit later kunnen herbekijken? Maak dan je eigen privé-profiel aan!