Depressie


Iedereen heeft wel eens een dipje of voelt zich even down. Dat is heel normaal, niet elke dag is even prettig. Maar als je verschillende weken of maanden nergens nog zin in hebt en de droevige gevoelens blijven duren, is er kans op een depressie. Niets interesseert je nog. Alles lijkt somber. Een depressie duurt een tijdje. Het is niet zomaar een dagje triest zijn.

Hoe herken je het?


Een depressie kan je voelen in je hoofd. Je kan droevig zijn, je wanhopig voelen, jezelf niet goed genoeg vinden, nergens zin in hebben, schuldgevoelens hebben, negatief denken, …
Ook je lichaam vertelt je dat er iets mis is. Je wil altijd slapen of je kan net niet goed slapen, je eetlust is verdwenen, je ben altijd moe, je hebt geen energie meer, …

Waarom?


Het is moeilijk te zeggen waarom iemand depressief is. Meestal komt het niet door één ding. Vaak is het een combinatie van zaken in je lichaam, hoofd en je omgeving.

In je lichaam kan je bijvoorbeeld te weinig stoffen hebben van iets, te weinig vitaminen hebben, teveel alcohol of drugs gebruiken, ….

Dingen in je hoofd die kunnen maken dat je depressief wordt, zijn bijvoorbeeld: te weinig zelfvertrouwen hebben, heel perfectionistisch zijn, angst hebben om iets niet goed te doen, ….

In je omgeving kunnen er dingen gebeuren waardoor je depressieve gevoelens krijgt, zoals problemen thuis, een overlijden van iemand die je goed kent, ernstige conflicten op school, ….

Wat kan je doen?


Als je depressief bent, heb je geen energie meer. Het is moeilijker om iets te ondernemen. Toch is het belangrijk dat je er met iemand over praat. Je huisdokter bijvoorbeeld of de mensen van het CLB of het JAC helpen je hier graag mee verder.

Op deze website vind je ook heel wat tips die je op weg kunnen helpen om er weer bovenop te komen.

Een depressie bij iemand die je kent

Misschien ken je iemand die met een depressie zit. Niet gemakkelijk om mee om te gaan. Hier toch alvast enkele tips:

  • Iemand die depressief is lijdt aan een ziekte. Hij stelt zich niet zomaar aan.
  • Je wil vaak helpen door moed in te spreken: ‘komaan, het lukt je vast wel’ of ‘het gaat wel weer over, even doorzetten’. Dat is heel goed bedoeld, maar het werkt niet altijd als je het zó moeilijk hebt. Belangrijk is vooral goed te luisteren en begrip te tonen.
  • Probeer er steeds te zijn voor de persoon die depressief is, ook al vind je het zelf niet altijd even leuk. Hij/zij zal hier veel aan hebben.
  • Blijf niet in de zetel zitten met de persoon die depressief is. Praat, ga eens naar buiten, wandel wat, ga eens shoppen, … Ook al zegt die persoon misschien eerst nee, probeer hem toch te overhalen om mee te gaan.
  • Omgaan met iemand die depressief is, is niet altijd even makkelijk voor jou. Je mag rekenen op je vrienden en familie voor een babbel of steun. Dat is ook belangrijk.
  • Je kan zelf terecht bij hulpverleners. Bijvoorbeeld bij Similes of het JAC.

Meer weten?