Relax!


Oefeningen om jongeren te leren ontspannen.

Informatie


Ontspannen - Genieten - Tijd voor mezelf - De tijd vergeten - Omgaan met stress

12 - 16 jaar

Vanaf 4 jongeren

20 min.

Kaarsjes, rustgevende muziek, matjes om op te liggen

Tips


Deze activiteit kan je doen in aansluiting bij andere acties. Ook na een heel actieve namiddag kan je even een kwartiertje nemen om aan de slag te gaan met deze ontspanningsoefeningen om iedereen tot rust te laten komen.

Nabespreking


Ga met de groep in een kring staan. Vraag aan iedereen om zijn/haar ogen te sluiten. Geef aan dat iedereen zo dadelijk moet aangeven hoe ze zich voelen na deze oefening(en). Iemand die helemaal uitgestrekt staat, met de armen in de lucht zo hoog mogelijk boven zich, voelt zich helemaal ontspannen, een beetje minder uitgestrekt is al minder ontspannen, terwijl iemand die op de hurken zit zich helemaal niet ontspannen voelt. Je mag zelf kiezen hoe je je zet, als het maar weergeeft hoe ontspannen jij je voelde na deze oefening. Tel van drie af, laat iedereen een positie innemen en vervolgens de ogen openen. Bespreek vervolgens de verschillende gevoelens en geef tips mee vanuit de knaltip ‘Tijd voor mezelf’. Leg ook de link met www.noknok.be.

Verloop


Aan de slag met een aantal ontspanningsoefeningen. Inspiratie voor ontspanningsoefeningen kan je vinden op NokNok waar een aantal ontspannings- en ademhalingsoefeningen staan. Zorg ook voor een leuk kader voor deze acties. Het licht dimmen, wat kaarsjes aansteken en een rustgevend muziekje helpen helemaal om in de juiste sfeer te geraken.